Kokonaan nuorten toimittama erikoisjakso A-talk: Tämä ei ole mainos nähdään YLE TV1:ssä 11. marraskuuta klo 21.05. Luvassa on ensimmäistä kertaa perinpohjaista keskustelua uudenlaisesta mainonnasta.
Mainostajille eivät perinteiset keinot enää riitä. Yleistynyt tuotesijoittelu sekä teksti- ja piilomainonta hämärtävät käsitystä mainonnasta: Napapiirin sankarit -elokuvaa mainostetaan limonadipullon kyljessä ja samaan aikaan, kun eduskunnassa pohditaan alkoholilain tiukennusta, Lady Gagan musiikkivideossa komeilee punainen Campari-pullo. Naistenlehdissä mainoksia on joskus mahdotonta erottaa varsinaisista jutuista.
Oppilaat pitävät tärkeänä, että kouluissa opetettaisiin tunnistamaan kaikenlaiset mainokset, mutta todellisuudessa opetus keskittyy vanhanaikaiseen mainontaan. Opettajien ammattitaito ei riitä, ja mainontaa koskeva lainsäädäntökin laahaa perässä.
Nuorten Ääni -toimitus kysyy, pitäisikö kuluttajan suojautua mainostajien metkuilta. Keskustelemassa ovat mainonnan ammattilainen, nuorten lehden päätoimittaja, mediailmaisun opettaja ja mainoskriitikko.
Ohjelmaa on ollut tekemässä yli 20 13-20-vuotiasta nuorta. Suoran lähetyksen juontavat Anna Sojunen, 17, ja Melissa Heikkilä, 18.
"Kiinnostavinta ohjelman aiheessa on se, että uudenlainen mainonta vaikuttaa jokapäiväisessä elämässämme, vaikka me emme edes välttämättä tajua sitä", Melissa Heikkilä pohtii. Suoran lähetyksen juontaminen jännittää. "On pelottavaa ajatella, että kaikki työ kulminoituu lopulta suoritukseeni lähetyksessä."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti